Sains dalam Islam bukan saja mengambil pertimbangan akal
untuk mengembangkan ilmu, malah memahami maksud perisyaratan bagi membolehkan
manusia melakukan kajian dan penyelidikan mengenai tanda kebesaran Allah. Akhirnya,
melakukan tadabbur atau kajian yang apabila berlakunya penemuan membawa kepada
penemuan saintifik dan kekaguman serta kesyukuran terhadap kebesaran Allah.
Penemuan
ini akan mendekatkan lagi manusia kepada Pencipta dengan menginsafi bahawa
rahsia Pencipta adalah amat hebat dan luas. Itulah ihsan Allah kepada hamba-Nya
yang tidak terhitung oleh kita. Allah mengkaruniakan akal sebagai alat untuk
mengembangkan ilmu dan pemikiran. Allah mengajar nabi terdahulu mengenai
sesuatu yang menjadi sumber ilmu.
Allah
menganugerahkan Nabi Muhammad wahyu atau al-Quran sebagai petunjuk utama untuk
manusia, khususnya untuk orang bertakwa. Rasulullah melalui pengalaman
manusiawi dengan titipan Rabbani selama 23 tahun dalam pimpinan dan pedoman
langsung daripada Allah.
Tarbiah
Rabbani kepada Nabi Muhammad menjadikannya insan sempurna, kamil dan contoh.
Peristiwa Israk dan Mikraj memberikan kekuatan kepada Nabi Muhammad untuk
melalui proses pembersihan hati dan melihat bukti ghaibiah seperti balasan
terhadap orang yang melakukan kebaikan dan keburukan di dunia. Tanggungjawab
menerima amanah sholat adalah suatu anugerah besar menghubungkan manusia dengan
Allah.
Manusia
secara fitrahnya memerlukan contoh dan akhlak adalah sumber contoh terbaik.
Daripadanya manusia mendapat pedoman dan sumber ikutan. Kekuatan akal
dihubungkan dengan ikhtiar manusia untuk mencari, menemui dan memanfaatkan
sesuatu untuk kebaikan hidup di dunia adalah terbatas. Yang ditemui oleh akal
dan pancaindera masih tidak memadai bagi manusia memahami hakikat kejadian,
alam dan faktor ghaibiah.
Ahli
sains membuat kajian dengan menggunakan kekuatan akal menerusi penerokaan dan
penyelidikan. Sekiranya kerja itu dilakukan tanpa pertimbangan untuk
mendapatkan keredaan Allah, faktor ihsan akan dilupakan. Apabila faktor ihsan
tidak menjadi sumber pedoman, manusia boleh menjadi angkuh dan takbur. Sesuatu
yang ditemui dan didapatinya, dikatakan hasil kerjanya sendiri yang tidak ada
kena-mengena dengan Pencipta.
Islam
mendorong manusia melakukan kajian dan penyelidikan yang sentiasa menjadikan
al-Quran sebagai pedoman dan apabila lahir sesuatu kejayaan ia selalu dikaitkan
dengan Pencipta dan redanya. Keihsanan dan keinsanan memberikan asas kepada
terbentuknya kesepaduan ilmu. Ilmu daripada Allah iaitu al-Quran menjadi
pedoman utama untuk mengembangkan ilmu alat seperti sains dan teknologi. Ini
kerana ilmu daripada Allah memberikan asas nilai, etika dan akhlak kerana
penggunaan ilmu alat tanpa nilai, etika dan akhlak menyebabkan manusia lupa
diri dan hilang amanah terhadap kebaikan dan manfaat ilmu.
Dalam
al-Quran ada petunjuk atau perisyaratan mengenai alam, penciptaan, manusia
serta iblis, syaitan dan malaikat. Petunjuk dalam al-Quran menjadi asas kepada
tradisi sains dalam Islam. Asas tradisi sains dalam tradisi Barat lebih banyak
menumpu kepada asas empirikal atau rasional semata-mata. Tradisi sains dalam
Islam menjadikan al-Quran sebagai sumber. Dengan dorongan tadabbur atau kaji
selidik, saintis Islam mengkaji objek alam dan manusia berasaskan perisyaratan
itu. Hasilnya terbentuk tradisi sains yang tidak menolak faktor ghaibiah
seperti kekuasaan Allah, peranan malaikat, kewujudan iblis dan syaitan. Ini
kerana faktor dalam diri manusia tidak hanya terkandung kekuatan akal, malah
manusia memiliki hati dan rasa yang mudah terdedah dengan pengaruh yang boleh
menyelewengkan akal ke arah nilai buruk dan merosakkan.
Nilai
Qurani yang menganjurkan kebaikan dan kemakrufan dalam setiap gerak kerja hidup
insan memberi pedoman supaya apa saja asas ilmu yang ingin dikembangkan, mesti
memberi manfaat untuk mengekal dan mengukuhkan fitrah insan. Contohnya, isu
pengklonan. Jika tidak diasaskan kepada etika dan kemanusiaan tinggi, ia bakal
memberi kesan buruk terhadap corak fitrah manusia dan kehidupan itu sendiri.
Isu genetik juga menggambarkan penerokaan manusia untuk menyusur galur hal
berkaitan keturunan, penyakit dan sebagainya. Ia bakal memberi kesan kepada
corak berfikir dan gaya
hidup masyarakat jika isu genetik dilihat terpisah dengan rahsia kejadian dan
kebesaran Allah.
Begitu
juga dengan perkembangan sains dan teknologi robotik tidak harus sampai
menjadikan manusia lebih mekanistik sifatnya hingga melupakan nilai adab,
kesantunan dan ketertiban.
Islam
tidak menolak kepentingan sains dan teknologi. Islam juga tidak menolak ilmu
sains sosial yang juga menyumbang untuk memahami manusia, masyarakat dan
kehidupan. Tetapi faktor keihsanan akan sentiasa memandu manusia dengan jiwa
keinsanan tinggi. Jiwa keihsanan yang tinggi menghubungkan teknologi dan sains
sebagai alat dan bukannya matlamat.
Sifat
sains dan teknologi akan sentiasa dinamik dan berubah. Islam tidak menolak
perubahan bentuk kepada alat, asal saja maksud batini atau asasi kepada utiliti
atau nilai guna alat memaparkan kebaikan dan manfaat kepada manusia.
Islam
tidak menolak kewujudan alat komunikasi dan telekomunikasi bagi memudahkan
kehidupan manusia. Tetapi faktor keihsanan memandu manusia supaya maklumat yang
diterima dan komunikasi yang dilakukan berguna dan merapatkan hubungan baik
antara seorang manusia dengan manusia lain.
Islam
menolak kecanggihan teknologi dan ilmu alat yang tidak menyumbang membangunkan
adab dan tamadun. Peradaban dan ketamadunan menjadi sumber perlindungan yang
menawarkan etika dan kemanusiaan tinggi. Ia bukan terhasil untuk mempamerkan
kesombongan dan keangkuhan sesuatu kuasa terhadap manusia lain.
Alam
ini dengan segala isi dan ketakjubannya menggambarkan ayat Allah yang perlu
diterjemah dan dibaca mengikut perspektif ihsan. Apabila faktor ihsan
disingkirkan penemuan mengenai faktor alamiah hanya bersifat zahiri, tidak
mendalam dan tidak menepati maksud fitrah itu sendiri. Akhirnya pemahaman
manusia terhadap alam dan kehidupan ternyata dangkal, bersifat zahiri serta
tidak mampu membaca hakikat dan faktor batini yang jauh lebih bersandar konsep
ihsan yang sifatnya Rabbaniah.
Seperti
wujud kenyataan bahawa semua manusia adalah ciptaan Allah. Kenyataan itu adalah
benar. Tetapi tidak semua ciptaan Allah itu kembali kepada Allah. Meskipun
mereka lahir dalam keadaan fitrah, persekitaran yang ada baik dari segi
keturunan, tradisi dan amalan yang membezakan mereka itu Islam atau sebaliknya.
Hal
sama berkait dengan faktor ilmu alat, ia bergantung kepada dua perkara. Pertama
ada ilmu alat seperti ilmu sains sosial memerlukan faktor ihsan bagi mengembangkannya.
Kalau tidak ia akan gagal memahami hakikat kejadian, penciptaan dan kemajuan.
Ilmu alat yang bersifat teknologi memerlukan pereka dan penggunanya memiliki
kualiti ihsan supaya pertimbangan nilai guna ilmu alat itu akan sentiasa
menyumbang serta mengukuhkan kebaikan dan kesejahteraan umat manusia.
Komputer
sebagai alat, tidak menjadi masalah apabila kita hubungkan dengan kemajuan. Apa
yang terkandung dalam komputer sama ada dari segi perisian atau programnya
berkaitan dengan perkara sama ada ia mampu mengangkat martabat insan untuk
mengembangkan ilmu, pengetahuan, pemikiran dan maklumat atau tidak. Atau
sebaliknya ia menjadi sumber yang memberi sumbangan terhadap kerosakan minda
generasi muda.
Kesepaduan
ilmu mengambil pertimbangan ihsan iaitu talian hubungan manusia dengan Allah
dan manfaat hubungan manusia sesama manusia iaitu insan. Dari sudut Islam, ilmu
tidak dikatakan benar dan bermanfaat sekiranya tidak datang daripada Allah.
Insan boleh menyelewengkan ilmu sekiranya tidak memiliki nilai dan akhlak
tinggi. Ini kerana tanpa nilai ihsan, manusia cenderung menimbulkan kerosakan
terhadap manusia lain dan alam ini.
Dengan
kekuatan ihsan yang ada pada manusia, ilmu bakal berkembang dengan memberi
manfaat kepada manusia. Ini kerana ilmu yang baik adalah amanah daripada Allah
dan manusia memiliki taklif atau tanggungjawab menguruskan ilmu untuk kebaikan
manusia dan kehidupan.
0 komentar:
Posting Komentar
Silakan anda komentar blog ini dan budayakan memberikan pendapat
terima kasih